Sunday, January 15, 2012

kita perlu puji diri sendiri cantik

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Sunday, January 15, 2012
Owh tadi paper saya susahhhhh sangat.. Tak tau la nak cakap ape, 50-50 je. Ada boleh jawab, ada yang tak yakin, ada gak yang tak jawab langsung. Balik bilik je, semua orang tido. Tapi saya tak leh tido. Ow ye, sebenarnya nak cerita, tadi balik2 je dengar orang cerita pasal asid.. kes yang kena simbah asid tu la. Tetiba saya terfikir, alangkah bersyukurnya saya dengan apa yang saya ada sekarang.. camane kalau korang kena apa yang orang2 tu kena, disimbah asid? Apa rasa?






Sebab tu la jangan sesekali cakap diri tu tak cantik. Sok kalau kena tarik balik kecantikkan tu baru tau. Sapa cakap kita tak comel? Kita comel kot =) KITA ok.. CANTIK dan COMEL. Cuma, cantik tu kan subjektif. Ada orang pandang kita cantik, ada orang pandang kureng sket.. macam kita pandang orang gak. Selain tu, ada beberapa sebab gak kenapa kita kena puji diri cantik:

1. Kalau bukan diri sendiri yang puji, sape la lagi yang nak puji kita selain pasangan kan.
2. Mengelakkan kita dari buat plastic surgery. Nanti kang kalo asik pikir diri tu tak cantik, terniat plak nak buat surgery. Dah tambah dosa.
3. Menambahkan keyakinan diri.
4. Kita adalah ciptaan Allah. Apa hak kita nak mengkritik?

Cakap orang lain tak cantik, buruk pun tak boleh gak. Cuma, mungkin boleh guna ayat, kureng sket di pandangan mata saya hehe.. cantik tu kan subjektif.

Tapi kalau saya tengok muka orang yang pelik2 tu, memang terlepas gak cakap buruk. Bukan apa, buruk sebab surgery, suntik botox. Siyes dah jadi tak lawa dah.. sayang je muka asal dah hilang. Tunjuk IC konfem orang tak percaya. Tambah problem lagi. Bersyukur la dengan apa yang dah ada tu.. 


p/s: tapi kalau nak cantik guna cara semulajadi takpe kot.. badan besar nak jadi kurus, diet. hitam manis nak jadi putih, pakai krim muka. muka jerawat nak jadi licin, pakai pencuci muka. *tak terasa tak terasa*






0 orang berkata-kata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review