Sunday, December 30, 2012

kategori perempuan single mingle

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Sunday, December 30, 2012 2 orang berkata-kata Links to this post
Satu penelitian telah pun dilakukan oleh Michelle Cove , seorang penulis dengan mewawancarai lebih daripada 100 perempuan. Beliau cuba untuk menentukan apa yang menjadi keinginan dan impian para perempuan tersebut. Setelah selesai wawancara tersebut, beliau pun menyimpulkan keinginan dan impian para perempuan tersebut dalam 12 kategori iaitu:



1. Pencari Teman Hidup.
Perempuan jenis ini percaya bahawa setiap orang memiliki belaian jiwa dan ia akan melakukan apa saja untuk bertemu jejaka pilihannya. Sayangnya, kadang-kadang mereka terlalu fokus untuk mencari jejaka yang tepat sehingga menyebabkan para jejaka lain terpaksa menunggu untuknya.


2. Bangkit Semula.
Mereka yang baru saja mengakhiri hubungan yang menyakitkan akan melakukan apa saja yang boleh dilakukan untuk bangkit dari hubungan terdahulu dan menjadi lebih baik. Mereka tidak menyesali apa yang terjadi dan berusaha mengambil hikmah dari semua peristiwa yang terjadi.


3. Tak Peduli.
Perempuan seperti ini lebih suka membiarkan hidupnya berlalu begitu saja. Dia lebih suka hidup sendiri daripada memburu lelaki dengan berbagai cara. Bila akhirnya dia bertemu jodoh, hal itu hanya akan terjadi secara kebetulan.


4. Menunggu
Mereka percaya dengan kisah-kisah dongeng, di mana para perempuan menunggu untuk "diselamatkan" oleh seorang putera. Perempuan macam ini yakin dimana pada suatu saat akan ada lelaki yang mampu mengambilnya dan mereka memilih menunggu kehadiran jejaka tersebut.


5. Bebanan Kahwin
Seumur hidupnya, dia memuaskan keinginan dirinya untuk meraih kepuasan, sama ada dalam karier, pergaulan, mahupun pencapaian lainnya. Ketika akhirnya mereka berasa sudah sampai waktunya mencari calon suami, mereka akan menghentikan sahaja segala aktiviti yang menjadi keutamaannya.


6. Bebas
Perempuan pada kategori ini selalu khuatir disebabkan mereka harus memilih antara hidup sendiri dan berkomitmen. Biasanya, mereka akan memilih hidup sendiri, tetapi bebas menentukan arah hidupnya.


7. Ingin berkahwin
Perempuan ini biasanya akan berkhayal tentang suatu pernikahan setelah seumur hidupnya tidak memikirkan konsep pernikahan. Hal ini biasanya didorong oleh suatu peristiwa besar yang membuka fikirannya bahawa sesuatu yang diyakininya ternyata tidak tepat.


8. Pembelot
Perempuan yang tak lagi ingin hidup dengan cara yang sama yang dijalani komunitinya meskipun dulunya dia juga mengamalkan gaya hidup tersebut. Dia ingin menemui cara yang sesuai dengan pilihan hatinya meskipun itu bererti dia harus meninggalkan kawan-kawannya.


9. Ingin Perbezaan.
Perempuan yang ingin berkahwin, tetapi juga merasakan kekuatan untuk menjalani suatu pernikahan yang tidak konvensional. Perbezaann itu biasanya bermula sejak penentuan konsep pernikahannya.


10. Menjadi ibu
Perempuan jenis ini selalu berfikir, suatu ketika nanti dia pasti akan menjadi seorang ibu. Namun, dia berharap tidak ada orang lain yang mendesaknya agar segera merealisasikan harapannya itu. Bahkan, kadang-kadang dia sebenarnya akan berasa tidak patut berkahwin untuk mempunyai anak.


11. Lambat dan mantap
Perempuan jenis ini, mungkin juga seperti kebanyakan perempuan lainnya, berharap berkahwin pada waktu yang tepat. Sementara itu, dia akan berusaha sekuat tenaganya untuk tidak menghiraukan segala desakan atau tekanan dari kawan-kawan atau keluarganya untuk segera berkahwin.


12. Perintis
Perempuan jenis ini berasa kehidupan pernikahan tidak sesuai untuknya. Maka, dia akan cuba mencari cara baru untuk mendapatkan kebahagiaan.



source: open minda

aiskrim goreng

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Sunday, December 30, 2012 0 orang berkata-kata Links to this post
Sebelum buat puding roti caramel haritu, saya buat aiskrim goreng sebenarnya..pastu lebihan roti yang tepi-tepi tu sayang pulak nak buang, tu yang terjadinya puding roti tu. Ye la kan tak elok membazir, amalan syaitonnn....


dah packing, sebelum digoreng kena masuk dalam peti ais dulu tau.


dah goreng :)


Senang je buat ni.. search internet ok? Bukan tak nak selitkan sekali resepinya, tapi sebab bukan resepi saya kan. I pun search internet gak, hihi...

Saturday, December 29, 2012

Fakta maybe?

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Saturday, December 29, 2012 0 orang berkata-kata Links to this post


Yang ni memang betul. Thats the reason why i did not choose you. Sekian.

Friday, December 28, 2012

puding roti caramel

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Friday, December 28, 2012 2 orang berkata-kata Links to this post
Lately ni, rasa cam rajin je nak masak-masak..sebelum ni tak pernah pulak rajin macam ni. So baru-baru ni saya ada buat puding roti caramel. First time buat :)








Ok kalau korang search gambar-gambar puding ni kat google, sume nampak saiz sederhana je kan.. ni disebabkan kat rumah saya tinggal loyang yang besar saiz dulang ni je, so saya terpaksa buat puding roti caramel saiz dulang jugak. Tengok, sepotong puding ni pun dah ikut saiz pinggan. Resepi yang saya amek kat internet sume ikut acuan puding saiz sederhana saiz pinggan je. Tapi saya terpaksa tambah acuan sendiri sebabkan nak ikutkan saiz loyang ni. Dah la first time buat, terus buat yang banyak pulak tu ikut acuan sendiri. So hasilnye, keras sket la sebab terlebih roti.. Tapi rasanya cam ok je, mak suka je hihi... sekurang-kurangnya next time buat saya dah tau apa nak tambah, apa nak kurang. Macam masa mula-mula buat kek batik aritu. Nanti korang try la buat tau. Chill! (^_^) v



Thursday, December 27, 2012

family holiday kat Desa Waterpark!

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Thursday, December 27, 2012 2 orang berkata-kata Links to this post
Tiap-tiap tahun bulan 12 adalah masa yang sesuai untuk bercuti dengan keluarga. Kalau tahun lepas kami luangkan masa bersama dengan family day, tahun ni kami pergi mandi-manda kat Desa Waterpark hihi....best3. Semua adik-beradik, ipar-ipar, anak-anak buah sume ada. Lengkap family saya. Nak cakap banyak pun tak tahu nak cakap apa, jom layan gambar je la. :)


baru sampai


ini budak tgh mengamuk sbb tak sabar nak main air. nak digigitnya pipi saya.


shock wave!




sempat kua air jap tuk posing hihi..


makan sate kat awan besar


kosong, takde orang..nampak sgt kua paling last :)


ingatkan nak main boling kat carefour..tapi ade tournament pulak and diorang booked sume lane plak tu.


Komen pasal Desa Waterpark? Not bad, boleh tahan. Kat kolam shock wave, ada masa tertentu je ombak ada. Time dia mainkan ombak tu, korang baring atas pelampung, memang syokk... Tapi ada game yang dia tak selalu bukak. Ada game yang panjang tu, masa public holiday je dia bukak. Sebelum ni saya pegi tak pernah bukak pun. Tetiba aritu datang, nampak orang beratur panjang tengah tunggu turn. Kitorang pun tak lepas peluang la, sanggup beratur panjang-panjang tu. Satu jam kemudian baru dapat main. Gambar yang kat bawah ni, tapi ni google.


ni la yang panjang tu, tak tahu nama.


yang ni, 3 kali naik berturut haha.. sampai nak muntah rasa.


p/s: try la ajak family pegi sana hehe..









Monday, December 24, 2012

kerjaya atau keluarga?

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Monday, December 24, 2012 5 orang berkata-kata Links to this post
Ok segala yang berada dalam entry ni adalah pendapat saya sendiri.

Kerjaya atau keluarga, mana yang lebih patut seorang wanita utamakan?




Situasi 1:
Kamu bakal menghabiskan masa pengajian dan insyaAllah, berpeluang mendapatkan kerja yang bergaji besar. Dalam masa yang sama, kamu didatangi seorang lelaki yang baik, datang melamar kamu. Apa  yang kamu nak buat? Terima lamarannya terus, atau tunggu sehingga habis belajar, atau tunggu sehingga dapat kerja? 

Ada orang cakap, kalau kahwin sebelum dapat kerja, takut nanti susah nak dapat kerja, takut suami tu tak bagi kerja. Kalau kahwin masa tengah study, takut tak boleh fokus kat study tu, so tak boleh grad dengan keputusan yang baik. Ok pendapat saya, percaya dan yakin pada rezeki Allah.

Situasi 2:
Kamu dah berkahwin, mempunyai seorang anak. Kamu bergaji besar, suami bergaji lebih rendah dari kamu. Satu hari, suami menyuruh kamu berhenti kerja kerana dia yakin dia mampu sara keluarga dengan gajinya. Adakah kamu ikut kata suami, berhenti kerja?

Kalau saya, cakap baik-baik dengan suami. Abang mampu tak nak sara ibu bapa saya sekali? Takde anak yang tak nak tengok ibu bapanya hidup senang. Tapi jangan la suami tak bagi, kamu berkeras jugak nak kerja. Bincang elok-elok..

Situasi 3:
Kamu bakal berkahwin. Bakal suami kata, nanti dah kahwin tak payah kerja la. Dia mampu. Apa kamu buat? Sedangkan dari dulu, niat kamu kerja adalah untuk bagi kesenangan pada ibu bapa kamu, keluarga kamu, adik-adik kamu.

Ok bagi saya, berbincang baik-baik dengan suami. Katakan yang kamu ingin membantu kedua ibu bapa kamu. Kalau suami kamu seorang yang memahami, dia akan bertolak ansur. 

Situasi 4:
Kamu dah berkahwin, bergaji besar, mempunyai ramai anak. Suami pun bekerja. Suami minta kamu berhenti kerja. Apa kamu patut lakukan?

Kalau keadaan macam ni, anak pun dah ramai, saya akan ikut cakap suami. Lebih baik saya fokuskan, bagi lebih perhatian pada anak-anak. Ibu bapa? InsyaAllah sebelum ada ramai anak tu saya dah tolong serba sedikit. Pada saya, kebahagiaan yang sebenar adalah kebahagiaan dalam keluarga. Daripada saya terus kerja, terkejar-kejar sana sini, anak pun bagi orang lain jaga. Kalau dah dua-dua sibuk, mesti masak pun dah jarang kat rumah. Jarang jugak la suami rasa masakan air tangan saya. Padahal benda tu yang mengeratkan hubungan suami isteri. Bila jaga anak sendiri, buruk baik dia, sekurang-kurangnya kita tahu datangnya dari kita. Duit memang penting, tapi bukan yang paling penting. Kita kena yakin dengan rezeki Allah. Jangan sampai jadi macam ni..






Saturday, December 1, 2012

berikan aku peluang sekali lagi..

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Saturday, December 01, 2012 7 orang berkata-kata Links to this post


Semalam masa tengah tunggu ayah kat terminal bas, tetiba saya didatangi seorang budak kecik umur awal belasan tahun..dia memulakan bicara.

Boy:    Assalamualaikum kak.. minta derma kak.
Saya:  Derma untuk ape dik?
Boy:    Ayah saya sakit kak.
Saya:  Sakit ape? Ayah kat mana sekarang?
Boy:    Ayah kat rumah. Sakit kencing manis, sakit dada, sakit blablabla...
Saya:  Adik sorang je ke? adik beradik lain mana?
Boy:    Adik beradik lain sume kat umah.
Saya:  Umur adik berapa? Takde abang? Takde akak?
Boy:    Umur saya 12 tahun.. takde.
Saya:  Adik dah makan?
Boy:    Dah makan tadi kak.

Saya banyak tanya kan? Yang sebenarnya, saya nampak ada sorang lelaki kat belakang budak tu. Muka dia bukan seperti muka seorang budiman. Lelaki tu seolah-olah tengah memerhati kan budak tu. So dari situ dah dapat tangkap yang budak ni salah sorang mangsa sindiket penculikan kanak-kanak, then dipaksa minta sedekah, mungkin. Mula-mula saya taknak bagi, tapi saya teringat selalu keluar kat cerita-cerita tv, bila budak tu tak dapat duit sedekah, diorang kena pukul, kena sepak terajang, tak dibagi makan.

Saya:  Akak tau adik tipu ni.. tapi takpe la, adik ambik je ni.
Boy:    Terima kasih kak..

Budak tu terus blah, tak minta pun kat orang belakang saya. Maybe sebab lelaki yang control dia tu nampak saya  tanya macam-macam, so dia takut kantoi. Saya perhatikan je dari jauh.....sambil terfikir.

Kenapa aku tak ajak je budak tu stay dengan aku? Kenapa aku tak bawak je budak tu ke balai polis terus? Sekurang-kurangnya dapat selamatkan kawan-kawan dia yang lain melalui maklumat dia. Kenapa aku boleh biarkan je budak tu pergi dengan lelaki tu sedangkan aku tau lelaki tu mungkin tak bersikap baik dengan dia? Aku dah di bagi peluang untuk lakukan semua tu, tapi aku lepaskan macam tu je. Bila terpandang muka lelaki yang kat belakang tu, terus aku jadi takut. Takut lelaki tu apa-apa kan aku yang perempuan ni. Mata dia tajam. Renungan dia seolah-olah mengata kan, "Siap ko perempuan, banyak tanya pulak".

Bila budak tu dah pergi, baru saya terpikir yang saya hanya pentingkan diri je. Saya takut diri ini akan di apa-apa kan, sedangkan budak tu mungkin dah lama merana hidup dengan manusia yang tak berperikemanusiaan tu. Saya lupa bahawa Allah ada sebagai pelindung hamba-Nya.

Ya Allah, ampunkan hambu-Mu ini...berikan aku peluang sekali lagi..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review