Monday, December 24, 2012

kerjaya atau keluarga?

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Monday, December 24, 2012
Ok segala yang berada dalam entry ni adalah pendapat saya sendiri.

Kerjaya atau keluarga, mana yang lebih patut seorang wanita utamakan?




Situasi 1:
Kamu bakal menghabiskan masa pengajian dan insyaAllah, berpeluang mendapatkan kerja yang bergaji besar. Dalam masa yang sama, kamu didatangi seorang lelaki yang baik, datang melamar kamu. Apa  yang kamu nak buat? Terima lamarannya terus, atau tunggu sehingga habis belajar, atau tunggu sehingga dapat kerja? 

Ada orang cakap, kalau kahwin sebelum dapat kerja, takut nanti susah nak dapat kerja, takut suami tu tak bagi kerja. Kalau kahwin masa tengah study, takut tak boleh fokus kat study tu, so tak boleh grad dengan keputusan yang baik. Ok pendapat saya, percaya dan yakin pada rezeki Allah.

Situasi 2:
Kamu dah berkahwin, mempunyai seorang anak. Kamu bergaji besar, suami bergaji lebih rendah dari kamu. Satu hari, suami menyuruh kamu berhenti kerja kerana dia yakin dia mampu sara keluarga dengan gajinya. Adakah kamu ikut kata suami, berhenti kerja?

Kalau saya, cakap baik-baik dengan suami. Abang mampu tak nak sara ibu bapa saya sekali? Takde anak yang tak nak tengok ibu bapanya hidup senang. Tapi jangan la suami tak bagi, kamu berkeras jugak nak kerja. Bincang elok-elok..

Situasi 3:
Kamu bakal berkahwin. Bakal suami kata, nanti dah kahwin tak payah kerja la. Dia mampu. Apa kamu buat? Sedangkan dari dulu, niat kamu kerja adalah untuk bagi kesenangan pada ibu bapa kamu, keluarga kamu, adik-adik kamu.

Ok bagi saya, berbincang baik-baik dengan suami. Katakan yang kamu ingin membantu kedua ibu bapa kamu. Kalau suami kamu seorang yang memahami, dia akan bertolak ansur. 

Situasi 4:
Kamu dah berkahwin, bergaji besar, mempunyai ramai anak. Suami pun bekerja. Suami minta kamu berhenti kerja. Apa kamu patut lakukan?

Kalau keadaan macam ni, anak pun dah ramai, saya akan ikut cakap suami. Lebih baik saya fokuskan, bagi lebih perhatian pada anak-anak. Ibu bapa? InsyaAllah sebelum ada ramai anak tu saya dah tolong serba sedikit. Pada saya, kebahagiaan yang sebenar adalah kebahagiaan dalam keluarga. Daripada saya terus kerja, terkejar-kejar sana sini, anak pun bagi orang lain jaga. Kalau dah dua-dua sibuk, mesti masak pun dah jarang kat rumah. Jarang jugak la suami rasa masakan air tangan saya. Padahal benda tu yang mengeratkan hubungan suami isteri. Bila jaga anak sendiri, buruk baik dia, sekurang-kurangnya kita tahu datangnya dari kita. Duit memang penting, tapi bukan yang paling penting. Kita kena yakin dengan rezeki Allah. Jangan sampai jadi macam ni..






5 orang berkata-kata:

Taufik said...

bila nak kawen ni kakcik?

btw, kalau suami tak bagi keja. buleh saja nak berbisnes dari rumah
silap2 dgn suami skali tak payah p keja
buat bisnes saja

sephia sophia said...

ha macam tu lagi bagus haha..
kawin xtau lagi naa...yang pasti, lambat lagi.

mselim3 said...

keje bkn adalah segalanya tetapi keluarga adalah segalanya. Mengapa perlu dikejar duit sedangkan anak2 dan suami terabai...pape pn terpulang empunya diri.Tepuk dada tanya iman.
Fikir2kan lah...

pls: Ini cuma pandangan tak sebenarnya betul kan...

mselim3 said...

keje bkn adalah segalanya tetapi keluarga adalah segalanya. Mengapa perlu dikejar duit sedangkan anak2 dan suami terabai...pape pn terpulang empunya diri.Tepuk dada tanya iman.
Fikir2kan lah...

pls: Ini cuma pandangan tak sebenarnya betul kan...

sephia sophia said...

owh xpe..setiap pendapat diterima :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review