Saturday, September 29, 2012

apa perasaan kalau sentiasa nampak benda halus?

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Saturday, September 29, 2012
Tetiba rasa cam nak bercerita pulak...

Dulu masa sekolah, saya ada sorang besfren, cik A nama diberi.. saya rapat dengan dia sejak form 1 sampai la habis sekolah. La ni tak berapa nak rapat dah, contact pun jarang. Yela masing-masing dah busy ngan kerjaya. Tapi bukan tu yang saya nak cerita. Nak dijadikan cerita, kawan saya ni ada benda ikut dia... keluarga punya. Dia ni lawa, memang lawa...mix Belanda ke Portugis entah, tak ingat. Tapi memang muka mat saleh. 

Dah nama pun besfren kan, so dia selalu la dengan saya. Pergi kelas, balek kelas, pergi prep, balek prep, keluar outing, sume sama je... jadi kalau ada pape jadi kat dia, memang saya lah saksinya. Dia selalu nampak, tapi saya tak pernah nampak ape yang dia nampak, tapi saya tahu benda tu ada. Kadang-kadang bila dia takut, saya peluk dia. Saya pun tak la berani sangat, tapi tu je yang boleh saya buat selain baca ayat Kursi.

Kami dulu sekolah asrama penuh, so tiap-tiap malam memang ada bacaan surah al-Mulk kat hostel. Sampai satu malam tu, kami sebilik tengah baca surah al-Mulk, dalam bulatan. Tengah-tengah baca tu, tetiba cik A ni senyum sensorang. Saya dah perasan, tapi mula-mula buat biasa je dulu. Tapi makin lama makin lebar senyumnya, then tetiba dia gelak, then hantuk-hantuk kepala dia kat lantai. Saya tak tahu camna nak hentikan, saya letak al-Quran kat tempat dia hantuk kepala tu. Ha tau pun nak berhenti. Semua dah tergamam, tapi bacaan al-Mulk diteruskan. Then dia gelak-gelak lagi sambil cakap, "Haha korang ni baca Quran pun terabur. Pandai lagi aku baca Quran".

Masa tu dah agak dah bukan dia, benda lain ni. Saya cakap, "Kalau camtu kau baca la." Saya hulur al-Quran, ditolaknya. Keadaan kelam kabut sket masa tu. Tapi saya sempat gak tanya nama dia. Katanya, nama dia Inang, asal dari jauh sangat....saya rasa dari Indonesia sebab cik A pernah cerita. Bila dah rasa keadaan tak terkawal, baru la kami panggil senior ngn ustazah hostel.

Banyak lagi pengalaman.. pernah sekali saya teman dia masuk toilet. Pastu dia keluar dengan muka pucat. Saya tanya, "Kenapa?.".. "Aku nampak ekor tergantung kat atas pintu". Seram sejuk saya dibuatnya. Tapi sempat lagi saya tanya muka dia camna. "Baik kau tak payah tahu...buruk sangat, nanti kau takut". "Err ok.."

Masa kat kelas, ada la klasmate yang nak pergi beli air kat kantin. Cam biasa la nak kirim-kirim. Kawan tu tanya cik A, nak air apa. Masa tu cik A tengah lukis something atas kertas. Lukis gambar syaitan bertanduk, sambil cakap, "Aku nak air warna merah tau...". Cuak, terus kami panggil ustaz. Masa tu tengah prep malam.

Pernah satu malam, kami stay up sama-sama sebab SPM dah dekat. Saya teman dia turun bawah, amik air panas kat water cooler tu. Kat bawah tu, tetiba dia cam gelisah semacam. Cepat-cepat dia ajak saya naik atas. Air panas yang dia amik pun tak penuh. Saya tanya la kenapa, ada nampak ke?
"Haah.. aku nampak depan toilet, tengah merangkak pergi ke arah kita. Tu yang aku cepat ajak kau naik atas". Nasib baik la bilik prep tu ramai orang. Kalau tak memang dah terus tidur dah, tak jadi stay up.

Sekarang tak tahu la camna keadaan dia.. harap-harap makin sihat. Dah lama pulak saya tak tanya pasal tu, even kalo contact pun memang tak pernah tanya. Berkawan dengan dia, saya banyak belajar benda baru and banyak pengalaman baru..

8 orang berkata-kata:

su suraya said...

seriau nyah seriau..weyhh kau pernah cite..nickname dia kalau tak salah aku start dengan p kan??? tapi cerita kau kali ni seram tak tipu...aiishh

TiranaAduka said...

salam,
1st-banyakkan selamat.
2nd-sentiasa berwuduk(waktu suci)
3rd-jgn putus tadarus walau 1 ain sehari
4rd-sentiasa brdoa pada Allah minta di jauhkn perkara2 spti itu

sephia sophia said...

sue: yup, dia lah orangnye...tp byk lagi yg aku x cite benanya. agak la..meremang gak aku huhu..

ta: insyaAllah amalkan..

Anonymous said...

nak bekenalan dengan orang tu buleh x... ;-) -pembantu makmal

sephia sophia said...

ops kawan tu dah berpunya la, sori.. ;)

TiranaAduka said...

kalau ta nak kawan leh..?
Ikhlas ni.-tukang berterima kasih

sephia sophia said...

encik ta nk kwn dgn cik A ni ke?

Anonymous said...

ala knpe mcm crte sparuh jaln... menarik plak nk thu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review