Saturday, September 22, 2012

apa yang kita cari dalam kehidupan ni?

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Saturday, September 22, 2012

Ok harini kita cakap pasal benda ilimiah sket..hari tu ada orang tanya saya, “Dalam hidup yang seketika ni, apa yang awak cari dalam hidup awak?”

Apa yang korang jawab? Kebahagiaan? Kekayaan? Kebahagiaan, kekayaan, bukan di tangan bapak. Ok lari sket.

Sebenarnya apa yang kita cari dalam hidup ni? Kita nak kahwin, nak ada pasangan, untuk apa?

Kita kerja, cari duit banyak-banyak, untuk apa?
Kita cuba buat sesuatu yang buat orang lain bahagia, orang lain gembira, untuk apa?
Kita tunaikan solat, untuk apa?

Saya tak belajar tasawuf, tak belajar ilmu agama tinggi-tinggi, tak belajar tinggi pasal alam ghaib akhirat sume tu..jadi saya tak mampu nak jawab soalan tu berbentuk ilmiah.

Saya cuma jawab, “Saya pun tak pasti.. apa yang saya tau, saya nak mencari keredhaan Allah, nak berterima kasih pada Allah atas segala apa yang Dia dah bagi saya. Banyak sangat nikmat, tak terhingga. Keluarga, kawan-kawan, suami (insyaAllah satu hari nanti), tu semua adalah hadiah dari Allah. Sedangkan kalau orang bagi kita hadiah pun kita mesti rasa nak balas. Orang lain buat baik dengan kita pun, mesti kita ada rasa nak balas budi baik orang tu. Jadi macam tu la yang saya rasa. Saya solat, untuk lahirkan rasa bersyukur pada Allah. Saya mengaji, untuk belajar bahasa kitab Allah.”

Kalau ada orang yang terangkan pada saya, kita solat ni untuk bekalan masa akhirat nanti. Pastu ada la ayat yang dia sebut pasal akhirat, yang saya tak ingat, dan saya tak paham. Mungkin kalau orang belajar tasawuf paham la kot. Tapi tu la, saya tak paham… yang saya tau, kalau saya tak solat, saya akan rasa malu pada Allah yang dah bagi macam-macam nikmat pada saya.

Ni cuma pandangan seorang hamba Allah yang banyak kelemahannya..saya bukan orang baik, tapi orang yang cuba untuk berubah menjadi lebih baik. Banyak bezanya. Orang baik tak banyak cacat celanya, tapi saya banyak cacat celanya. Kalau ada perkataan or ayat yang saya salah sebut, atau salah cakap, boleh betulkan. Mana la tau kot-kot apa yang saya cakapkan ni boleh lari akidah. Kadang-kadang kita tak sedar kan. J

13 orang berkata-kata:

puteri jalanan a.k.a annur said...

akidah tu apa?xfahamla...:(

ops,aslmkum cik sephia kita....

su suraya said...

dalam kehidupan kita neh, selagi kita berbuat sesutau perkara dan mengharapkan keredhaan Allah, semuanya akan menjadi tenang dan berjalan lancar..

nyah, aku nebes untuk besok

syafiqakarim said...

haa tak pe.
dari baik kena berubah ke arah lebih baik dan baik.

sephia sophia said...

cik annur: waalaikumussalam cik annur..im sure cik annur tau akidah tu ape. tapi sbb cik annur dah tanye, sy jwb sket je la ;) akidah ialah keyakinan hati pada sesuatu.

su: good luck tuk seminggu ni =)

syafiqakarim: insyaAllah....

puteri jalanan a.k.a annur said...

ooo,barule hamba tauuu...hehe

thanx cik sephia...!

:D

TiranaAduka said...

Tirana cari.....HAHA..ada dlm blog saya

TiranaAduka said...

soalan bonus tuk sephia tu.

TiranaAduka said...

setuju!

TiranaAduka said...

sya sokong

sephia sophia said...

bru paham, rupenye encik tirana reply stp komen. sori la, xde yg reply khas 1 komen tu, x reti nk buat hehe...

soalan bonus tuk sephia tu = tuk cik annur.

setuju! = tuk sue

sya sokong = tuk syafiqakarim

TiranaAduka said...

tak de hal..
Happy blogging

TiranaAduka said...

huhu.. Sronok bce tak prasan byak komen kt sini..aduh maaf lah...

sephia sophia said...

baru perasan ke encik ta? haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review