Wednesday, September 7, 2011

Budaya Mengikat Kaki yang sakit

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Wednesday, September 07, 2011
Tetiba aku rasa terpanggil nak bagitau korang pasal budaya 'foot binding'. Pernah dengar? Mesti la pernah kan.... aku yang cetek ilmu pengetahuan ni pun (akibat malas membaca) pernah tahu pasal budaya ni. Budaya ni adalah budaya kaum Cina masa zaman dulu-dulu. Masa anak perempuan tu kecik lagi, diorang akan balut kaki budak perempuan tu, pastu tak bukak-bukak sampai dia besar. Ok tak tipu... tipu. Ada la bukak jap, maybe untuk bersih-bersihkan, nak potong kuku kaki lagi. Masa nak balut tu, empat jari kaki dilipat ke bawah, ibu jari kaki tu didekatkan dengan tumit. So bila dah besar, badan je yang besar. Tapi saiz kaki akan kecik je la ikut saiz masa dia balut kecik-kecik dulu. Apa yang aku dengar, semakin kecik kaki anak gadis, semakin dipandang tinggi oleh orang lain. Cuba usha gambar-gambar di bawah ni..

















Semua pic ni, credit to encik Google. Aku cuma pinjam jap je. Pada aku, cam seram je budaya ni. Tapi sekarang dah tak ada rasanya budaya ni.. Ni orang dulu-dulu punya budaya. Sebabnya, kesian kat kaum perempuan la kan, sakit kot ! Ada sapa-sapa nak rasa ke?





p/s: Entry raya next time ye.... bos, pergi buat kerja.



0 orang berkata-kata:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review