Monday, September 26, 2011

siapa bakal suami saya ni?

Dicoretkan oleh sephia sophia pada Monday, September 26, 2011
 
Hari ni aku nak bincang soal jodoh. Soal mencari calon suami or calon isteri. Tapi disebabkan aku ni perempuan, so aku nak cite soal mencari calon suami. Ingat nak cari calon isteri je ke susah ha? Nak cari calon suami lagi payah tau. Orang kata, sekarang ni susah nak cari perempuan yang betul-betul layak sebagai seorang isteri. Sebab perempuan sekarang tak pandai masak la, terlalu social la, tak pandai basuh baju la, tak bersedia nak ada anak la. Korang kan nak cari isteri yang perfect abis je…

Nak cari calon suami lagi susah tau.. Sebab perkara pertama yang nak dititikberatkan ialah agamanya, solatnya. Orang lelaki ni bukannya tak solat langsung, diorang solat. Tapi cam….mm… Contohnya kalau tertinggal subuh, dia tak rasa bersalah langsung. Kalau satu hari tu tertinggal satu waktu, dia relaks je.. tak rasa bersalah. Paham tak maksud aku? Maknanya dia solat, tapi dia sambil lewa, ha lebih kurang macam tu la. Susah nak cari lelaki yang utamakan solat.. Yang solat last minit ramai la.

Lagi, nak cari calon suami kita kena tengok gak sumber rezeki dia. Kalau keja polis, mm….. Konfem tak dia bersih dari rasuah? Walaupun sikit? Aku pernah dengar cerita, ada seorang lelaki ni dulu dia berjawatan besar. Tapi aku tak sure dia kerja apa. Tapi agaknya dia belajar ilmu agama then dapat hidayah, dia tinggalkan kerja dia yang gaji besar tu, pastu buka gerai jual burger. Bila orang tanya kenapa, dia jawab mudah je. “Nak cari rezeki yang dijamin halal, insyaAllah.” Ye la selalunya kan bos-bos besar ni goyang kaki je, tapi duit masuk banyak. Orang bawah yang bertungkus-lumus buat kerja duit masuk sikit je… =(

Satu lagi point, sekarang ni ramai je lelaki yang pura-pura alim. Tak pun yang alim, tapi suka merendah-rendahkan orang lain. Ye la kita ni ilmu kat dada seciput je… Perlu ke nak pandang rendah kat orang lain?

Nak cari suami, kalau aku tak nak lelaki yang asyik nak marah-marah je.. Memang la kita kena terima dia seadanya, tapi kalau dah panas baran sampai naik kaki tangan, camna? Macam dah salahgunakan kuasa suami je. Sekarang ni susah tau nak cari lelaki yang lembut pertuturannya, tapi tegas setiap tindakannya. Paham? Maknanya lelaki yang jaga bahasanya, nak tegur kita pun cara yang berhemah, bukan main serang macam tu je. Ni tak, kebanyakkan (ke semua?) lelaki suka sangat mencarut. Tak suka ah. Kita ni kalau nak tegur kesalahan orang, kalau boleh jangan sampai orang tu terasa/kecik hati. Kalau tak pandai, baik suruh orang lain yang tegur, or tak payah tegur langsung. Tapi kalau tak nak tegur, jangan salahkan dia la kalau dia buat salah yang sama je.. sapa suruh tak tegur.

Aku ngan mak selalu je bincang pasal hal ni sekarang ni. Ye mak saya sporting. Ala aku dah 20 lebih kot, tak salah pun bincang hal kahwin dengan mak. Bukan sebab gatal, tapi sebab masa  depan. Selalu pun mak aku yang start dulu cakap pasal kahwin. Ala bincang je, bukan ada calon pun lagi. Aku pun sekarang ni dah serah kan soal jodoh kat takdir. Kawan-kawan tu ada la.. tapi takde lagi yang.. “Dia ni kalau jadi suami aku bagus gak”. Ha takde lagi yang macam tu..  Susah kan nak suka kat orang? Ada yang suka, bila tengok je, mak haih hensem plak mamat ni. Tapi bila dia nak rapat ngan kita, kita plak tak nak. Sebabnya, kerja dia tak tahu sumber halal haram. Benda yang boleh elak, baik aku elakkan.

Kadang-kadang aku pun risau gak, asyik takde yang melekat kat hati je.. mak aku pun dah bising-bising, kalau ada orang nak kawan tu kawan je la, jangan asyik tolak je. Tapi dah hati tak suka kan? Nak buat camne hehehe...

p/s: moral of this story, habiskan belajar dulu.



2 orang berkata-kata:

hanabanana said...

aku pun dah serah soal jodh kat takdir. sebab bercinta bagai nak rak pun kalau takde jodoh tak kemane nye...

sephia sophia said...

sabar ek na.. sama la kita, byk2 berdoa je.

p/s: pasni tunggu yg ke3 la plak =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

sephiasophia =) Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review